tisdag 28 april 2009

Påhopp och falska anklagelser från Reidar!






Jag vill här bara förklara/förtydliga vissa kommentarer samt framförallt försvara min heder!

Bakgrunden är Reidar Carlssons (ledarskribent i Norrtelje Tidning) anklagelser om att jag sprider illasinnade rykten, att jag framfört påståenden som inte stämmer (om "Reidars" åsikter i skolpolitiska frågor), att jag tolkar texter lite som jag vill, att jag häcklar och att jag byter åsikt.

När det gäller mitt påstående att Reidar inte har egna åsikter i skolpolitiska frågor vill jag bara hänvisa till texten nedan:

Reidars egna ord!

(maj -08)

I en mail-konversation om skolfrågor/skolpolitik i allmänhet och betygsliknande omdömen i synnerhet så fick jag detta svar från Reidar;

”Hej. Eftersom jag är så obegåvad vad gäller skolfrågor så brukar jag tillfråga dem som kan detta område bättre än jag. Och det är bland annat med hjälp av deras faktakunskaper som jag skriver mina ledare.”(Reidar Carlsson)

Jag svarade Reidar och ställde en fråga

”Bra att du fortsätter att skriva om skolan – det är ju ett otroligt viktigt område!
Synd att du fastnade i något konstigt resonemang om att du skulle vara obegåvad – ta dig ur det! Får man fråga vilka du brukar fråga/få hjälp av i skolfrågor?”

Efter det fick jag ett svar som gick ut på att Reidar stödjer "sitt" skolpolitiska tyckande/tänkande ”på uttalanden och tal av utbildningsminister Jan Björklund”.
Och att Reidar litade på att Björklund omgav sig med kunnigt folk.

Min slutsats: Reidar har inga egna skolpolitiska åsikter - utan han har Björklunds åsikter.

När det gäller häcklandet och åsiktsbytandet så fick jag aldrig något svar från Reidar på vilket sätt jag häcklat - och på vilket sätt jag har bytt åsikt!
(Det beror såklart på att jag inte har häcklat och att jag inte har bytt åsikt i de frågor som Reidar tagit upp. Falska anklagelser från Reidar m.a.o. Vilken trovärdig ledarskribent!)

Ryktesspridning sysslar jag aldrig med - det finns redan så många andra som sysslar med det!

(Något som också bör tilläggas är att mina svarskommentarer på Norrtelje Tidnings hemsida plockades bort - medans Reidars anklagelser mot mig fick stå kvar. Det var efter ett antal mail från min sida som mina kommentarer återinfördes på NT:s hemsida. Tekniska problem enligt Reidar - som bara drabbade mig? Kan uppfattas som stasifasoner.)

4 kommentarer:

Nils(s)on sa...

Med ett leende kan jag konstatera att Reidar är snabb med att läsa min blogg och sedan några minuter senare kommentera på NT:s hemsida. Tyvärr kanske det gick lite väl snabbt för Reidar – eftersom det återigen vart så fel!

I mitt första inlägg (NT) så konstaterar jag endast att Borg och Alliansen ändrat ståndpunkt – från att säga nej till några extrapengar till kommuner och landsting till att ge ett stöd på 17 miljarder (ett konstaterande – inget häcklande). Däremot så kom jag i det inlägget med en lite bitsk kommentar till Reidar – som hyllat Alliansens tidigare hållning.
I mitt andra inlägg radar jag upp ett antal frågor – jag undrar hur olika aktörers syn på dessa 17 miljarder är (om de kommer att räcka) samt ett konstaterande; att många av aktörerna i Sverige inte tror att dessa pengar kommer att räcka.

Reidar påstår att jag redovisat två åsikter – och att jag borde bestämma mig?

Jag är en ganska smart människa – och jag är skriv- och läskunnig. Hur jag än läser så kan jag inte se att jag redovisat två åsikter! Jag har däremot redovisat två konstateranden samt ett antal frågor.

Är det någon som far med osanningar, som tolkar texter som han vill, osv. - så är det Reidar Carlsson – snacka om att kasta sten i glashus!

Och jag HAR fått mail (delar av dessa är nu publicerade här i mitt inlägg) som bekräftar mina kommentarer (något som Reidar lögnaktigt förnekar).

Reidar borde ta tillbaka sina ord, erkänna sina fel och be om ursäkt. Det är så omdömesgilla människor gör i en sådan här situation!

Nu ska jag ta och läsa en god bok för min son.

Anonym sa...

Hej Måns!
Jag läste din och Reidars kommentarväxling på NT:s hemsida och vart nyfiken på vem du är (hittade dig här på nätet). Jag vill säga att jag stödjer dig helt! Jag har läst kommentarflödet flera gånger – jag förstår vad du menar, men jag förstår inte hur Reidar tänker och resonerar.
Jag har läst NT i många år och läser alltid debattsidan/ledare, jag måste nog säga att jag har märkt ett eskalerande av insinueranden och påhitt i Reidars ledare. Jag hoppas att det blir en skärpning. Din insats kan kanske vara en liten väckarklocka!
Vänlig hälsning!
Lena Johansson, sommargäst (nu nästan på heltid)

Nils(s)on sa...

Tack för dina ord Lena!
Reidar kan faktiskt komma med en och annan klok tanke då och då, men jag tycker nog som du – att det börjar bli alltför ofta som det är väldigt låg nivå – att Reidar skämmer ut sig.
Då det gäller ledaren (Populism och symbolpolitik) samt hans kommentarerna till densamma – så tycks Reidar inte se krisen i de svenska kommunerna och landstingen (minskade skatteintäkter, mängder av lärare, sjukvårdspersonal, etc. som blir varslade), näst högst ungdomsarbetslöshet i EU, etc. I stället håller han på och gör sig löjlig med yttranden (retoriska frågeställningar) om att Sveriges kommuner ska köpa SAAB… som sagt låg nivå!
PS. Välommen till vår fina kommun Lena!

Nils(s)on sa...

Reidar har hört av sig till mig - och han skriver att han inte alls har läst min blogg och sedan direkt efter lagt till nya kommentarer på Norrtelje Tidnings hemsida (som är direkt kopplade till mitt inlägg här). Han menar att jag i och med detta kommer med osakliga personangrepp - och det vill jag ju absolut inte göra. Så jag vill bara meddela att detta (de snabba kommentarerna på NT:s hemsida) enligt Reidar bara är en tillfällighet!